
Ett stort engagemang och kontinuerlig dialog - avgörande för att hitta rätt kandidater
Hjärt-Lungfondens marknadsavdelning stod i början av sommaren 2024 inför behovet av att rekrytera tre personer till teamet. Två av rollerna– en webbredaktör och en projektledare, var lite mer akuta då de som hade rollerna skulle gå på föräldraledighet och de nya personerna behövde vara på plats till september. Det handlade med andra ord om tidsbegränsade uppdrag med kort överlämningsperiod, vilket gjorde att det var avgörande att hitta kandidater som var tillgängliga och snabbt kunde sätta sig in i arbetsuppgifterna. För att säkerställa att rollerna kunde tillsättas i tid och personerna vara på plats till september, behövde rekryteringsprocessen starta under sommaren.

För att genomföra dessa rekryteringar sökte Anna Berndt, Marknadschef på Hjärt- Lungfonden en samarbetspartner med ett brett nätverk och som snabbt kunde sätta sig in organisationen och förstå dess utmaningar och behov.
"Att välja Talent People som rekryteringspartner blev ett självklart val. De visade på hög kompetens, professionalism och lyhördhet, vilket gjorde att vi kände oss trygga i att de kunde ta sig an uppdraget", berättar Anna

Ett nära samarbete och en tydlig tidplan var avgörande för att säkerställa att kravprofiler var uppdaterade och annonser färdiga för publicering mitt i sommaren, så att urvalsprocessen kunde starta i början av augusti när de flesta var tillbaka efter ledighet.
Intresset för rollerna var enormt. Med annonsering i Talent Peoples nätverk kom det in oerhört många ansökningar för respektive roll, många väldigt bra och kompetenta kandidater, vilket gjorde att konkurrensen blev hård och detaljer avgörande.
" För att göra ett så bra och rättvist urval som möjligt, var vi tvungna att borra djupare i kravprofilen och vilka kompetenser som var avgörande. Detta gjorde att en kontinuerlig dialog och samarbetet med Anna och teamet på Hjärt-Lungfonden var viktig för att hitta de mest passande kandidaterna", berättar Hanna Robinell, Founding Partner på Talent People
Trots en lite mer omfattande process än beräknat från början, presenterades ett starkt startfält av kandidater enligt tidplan och Hjärt-Lungfonden valde hur och med vilka de ville gå vidare för inervju hos dem.
"Talent People visade från början ett stort engagemang genom att aktivt ställa frågor om vår organisation och hur vi på marknadsavdelningen arbetar, vilket ledde till att kandidaterna var välinformerade om rollen och organisationen när vi tog över för interjuver", berättar Anna Berndt. "Talent People fanns hela tiden nära till hands och stöttade oss i urvalsprocessen."
Arbetet med den tredje rollen, Projektledare för kampanjer, påbörjades direkt efter sommaren och gick delvis parallellt med de övriga två.
" Med Talent Peoples stöd genomfördes rekrytering av tre roller, och vi är mycket nöjda med både processen och de slutliga kandidaterna", berättar Anna. "Talent Peoples förståelse för branschen och deras förmåga att identifiera rätt kompetenser och personliga egenskaper var avgörande faktorer. Trots att flera personer var involverade i rekryteringen höll vi en tät och effektiv dialog, med samsyn kring processens genomförande."
Anna fortsätter, "samarbetet med Talent People utmärktes av deras vilja att förstå vår organisation och vilka kompetenser och egenskaper som krävs för att framgångsrikt kunna bidra hos oss. Ett bra samarbete och att jobba med partners som känner oss väl, är otroligt viktig för oss. Det är då man når de bästa resultaten. Att ha Talent People som partner genom hela rekryteringsprocessen, har varit en stor trygghet."